Nový živočišný druh aneb Proč už jedině responzivní web

Už 5 let překonávají prodeje mobilních zařízení notebooky a stolní PC. Přesto je stále většina českých webů (dokonce i nově vznikajících – viz můj článek o webu Nemocnice ČB) navržených starým způsobem jen pro desktop. Nejčastějším a nejhloupějším argumentem je přitom „K nám zatím moc lidí z mobilu nechodí“. Smysl responzivu je totiž mnohem hlubší.

Co je responzivní design

Obecně se pod pojmem responzivní chápe web, který lze dobře prohlížet i na mobilu. Občas se mylně tento pojem slučuje s tzv. mobilním webem, což jsou dvě odlišné věci. Mobilní web je samostatná webu, což u responzivního není třeba. Ale responzivní design znamená ještě mnohem víc.

V principu jde o to, že se opustí pevné „novinové“ či „plakátové“ pojetí webu (resp. aplikace). Jednotlivé prvky fungují samostatně a rozložení se mění v závislosti na změně zobrazení. Stačí třeba jen změnit šířku okna.

Nemění se ale pouze velikost prvků a písma. Podle použitého zobrazení se mohou různé prvky skrývat, jiné zobrazovat či měnit uspořádání.

Responzivní design se netýká jen malých displejů, ale také např. velkých monitorů s vysokým rozlišením nebo prostě práci s více okny zároveň.

Mýtus o zbytečnosti responzivu padá dřív, než se vůbec dostaneme k relativní návštěvnosti z mobilů.

Příklad responzivního webu: digitalnidomy.cz

Příklad responzivního webu: digitalnidomy.cz

Proč jedině responzivní design

Růst (či nerůst) návštěvnosti z mobilních zařízení je asi nejčastější argument. Na západě mnohdy mobilní návštěvnost už dokonce převládá. Co platí obecně ale nemusí platit pro každý web, že?

Tento blog má nyní z tabletů a mobilů cca 40 % uživatelů. Což, uznávám, v Česku není standard a hodně našich klientů se stále pohybuje kolem 10 %. I jim bych ale jiný, než responzivní web, nedělal. Proč?

Je 10 % hodně nebo málo? A je tablet s Windows mobil nebo desktop? A kolik z toho je konverzí? A není slabá mobilní návštěvnost tím, že web na mobilu nefunguje? A co bylo dřív, vejce nebo slepice?

To, že na váš web chodí třeba jen 5 % lidí z mobilu, neznamená, že jen 5 % vašich návštěvníků používá mobil. To už spíš, že 95 % vašich návštěvníků na váš web může jen z desktopu. Dnes je mnohem víc lidí, kteří mají mobil i desktop, než těch, kteří mají jen desktop. A pak jsou weby, na něž jsem nucen jít jen z desktopu (a to ještě s omezením), ale z mobilu mám smůlu.

Také to trochu připomíná situaci: máme ke vchodu 50 schodů, ale že výtah řešit nemusím, protože dorazil zatím jen jeden důchodce, dvě těhotné paní a žádný člověk na vozíčku.

U responzivního designu není otázkou „je to pro mě?“. Bavíme se tady o nastupující technologii, která znamená rychlost, přístupnost, ovladatelnost, lepší uživatelský zážitek a snadné změny do budoucna.

Hlavní odlišností, která se zejména s přechodem k mobile-first uvažování objevila, je, že se do centra pozornosti dostává uživatel a jeho potřeby. Když webdesigner navrhuje web pro mobil, musí se podřídit tomu, aby vše bylo jednoduché, rychlé, snadné, velké (palec není kurzor myši). Ohled na mobil vede k tomu, že je web mnohem použitelnější a to i na desktopu.

I desktop se stává „mobilní“

Existují zařízení, které se tváří jako desktop, ale ve skutečnosti mají blíže k mobilu, jako tablety s Windows a konvertibilní dotykové notebooky. To je jeden z faktorů, který relativizuje i ty „5-10%“ návštěvnosti. „Touch“ pojetí IT světa především s příchodem Windows 10 mění zaběhlá pravidla.

Tablet stojí pár korun a naučí se ho používat důchodce i malé dítě. Nemusí mít ani své vlastní zařízení, web nebo aplikaci můžete poskytnout třeba přes dotykový terminál. Neexistuje uživatel, pro nějž by responzivní web neměl smysl. Avšak je jich spoustu, kterým je „desktopová“ verze ukradená.

„Dnes není jiné být „mobilní,“ ale naopak nebýt“

Přichází éra dominance mobilních zařízení, a dominantní média diktují těm ostatním. Co na tom, že na váš web budou chodit z desktopu, když všude kolem, i ve Windows, budou zvyklí používat rozhraní definované mobilním trendem?

Lidé si rychle zvykají, chtějí jednoduchost a efektivnost. A nesou velmi nelibě, když je někde něco, na co nejsou zvyklí, co je „jiné“. Typický příklad: dejte košík doleva, a váš e-shop je vyřízený. Akorát dnes není jiné být „mobilní,“ ale naopak nebýt.

Zkrátka a znovu: Responzivní design je důležitý i v případě, že máte většinu návštěv na velkém displeji!

Na tomto webu si dlouhou chvíli v autobuse asi krátit nebudete

Na tomto webu si dlouhou chvíli v autobuse asi krátit nebudete

Výhoda pro obě strany

Responzivní stránky neznamenají výhody jen pro uživatele. Už jsem zmínil snadnější změny, proti mobilní verzi je také snazší správa (nemáte dva weby). Při designování vás responziv také donutí zamyslet se nad tím, co je skutečně důležité.

Zásadní ale je, a to nemůže ignorovat nikdo soudný, že výrazně ovlivňují SEO (vaše pozice ve vyhledávání). Google od 21. 4. 2015 zvýhodňuje responzivní a mobilní weby ve vyhledávání. Skenuje, zda na webu není Flash, uživatel nemusí zoomovat, posunovat do strany a zda odkazy mají dostatečné rozestupy, aby na ně bylo možné klepnout prstem. Jestli váš web bude upozaděn, snadno zjistíte třeba zde.

Mobilní návštěvníci jsou jiní

Je třeba si uvědomit jednu zásadní věc. Mobilní a desktopový návštěvník je často odlišná entita, ač to ve výsledku může být stejný člověk. Můžete mít řekněme 100 desktopáků z nich jen 10 bude i mobiláků. To je špatně. V ideálním případě (u většiny webů) byste měli chtít přesný opak.

S nástupem mobilního internetu nastoupilo také nové „spotřebitelské chování“. Jinými slovy: mobil uživatele nezměnil, ale vytvořil úplně nové. Nejde ani o tak o to, dostat na web lidi, co používají jen mobil. Takových není zas tolik. Ale dostat se vašim návštěvníkům i do kapsy.

Mobilní internet má jiný účel než desktopový. Lidé s ním chtějí rychle a kdekoliv získat srozumitelné informace. Ne vyndavat notebook a zapínat počítač, ale sáhnout do kapsy a v chytré placičce to prostě najít. Cokoliv. Třeba otevírací dobu nemocnice.

Mobiláky chcete víc

Mobilní zařízení máte snáze pod kontrolou. Webové stránky se stávají aplikací v cloudu. Desktopák si snadno stáhne a okopíruje všechno pro off-line. Mobilák chce všechno nosit s sebou, ale stahovat to nebude. Najde si to on-line. A to je vysněný cíl správného markeťáka: aby se vaše služba stala součástí života lidí.

Jen si představte, jak asi vypadá typický desktopák. Sedí u stolu, pak ho to nebaví a odejde. Mobilák se klidně natáhne do křesla a dá si nohy na stůl. Jednou rukou srká kávu a druhou si prohlíží vaše novinky. Nebo jde se psem a bere si je s sebou. Čeká na autobus, jede vlakem, … a stále s vámi. Teda pokud máte responzivní web.

Mobilní zařízení nahrávají „impulzivním“ akcím – nákupům, registracím, atp. To umožňuje cílení na ulici, v baru, čekárně… Poznamenat si url a otevřít si ji doma je otrava. A když má člověk mobil, hned ji otevře a uvidí prd, akorát ho naštvete a efekt reklamy je opačný, než měl být.

Potřebuji rychle kontakt na dodavatele elektro...

Potřebuji rychle kontakt na dodavatele elektro a mám telefon za pár stovek.

Mobilní návštěvníci jsou více na sociálních sítích. Spíš kouknou na nějaký rychlý odkaz a spíš ho pošlou dál. Ale odkazy na neresponzivní weby nikdo sdílet nebude. A stejně tak si pravděpodobně nevzpomene na váš web, který na mobilu hned zavřel, až přijde domů. Jeho pozornost si totiž hned získá něco jiného.

Mobilák vám toho taky o sobě řekne víc. S pomocí nástrojů jako Google analytics můžete zjistit, kde se pohybuje. Velkého bratra totiž nosí stále s sebou. Lidé, kteří vás navštěvují z mobilu o víkendu z okolí Lipna, budou pravděpodobně dobrá cílová skupina na inzeráty pro chataře.

Cena responzivního designu dnes už není o moc vyšší, pokud tedy web dělá někdo, kdo nezaspal dobu (má své staré frameworky, které mnohdy někde koupil, a investovat do „naučit se skutečně umět dělat weby“ by pro něj bylo drahé).

I když je většina vašich návštěv stále z desktopu, o responzivu byste měli stejně přemýšlet. Protože mobiláky prostě chcete, i kdyby to měli být ti samí lidé. Není to služba pro těch 10 %, ale pro všechny.  Dokonce i pro těch X procent, kteří by na váš web nikdy nepřišli.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+