Svět technologií mění zavedené trhy

V dnešní rychlé době technologie hýbou světem a mění pravidla na zavedených trzích. Je to až neskutečné. Typický příklad v současné době je ničení klasického taxikářského (mafiáni) trhu v Praze i v celém světě globální společností UBER a jejími ČR klony.

UBER je něco McDONALD’S v taxislužbě. V každém městě stejný standard. Vystoupím v Singapuru na letišti a vím, co mám čekat.

Mám aplikaci v telefonu, neplatím cash – nemůže mě nikdo natáhnout, cesta je GPS evidovaná, vidím na mapě jak daleko přesně je můj taxík, on vidí přesně mě, vše je evidované na serveru, bezpečné, atd.

A nejlepší na tom je, že ten byznys není primárně o tom někoho někam vozit (taxi), ale o těch DATECH. Za UBER stojí Google a to znamená téměř neomezený kapitál. Pro dnešní globální firmy jsou nejcennější data. Já už jel několikrát UBERem v Praze a teď mi chodí od „nich“ info SMS reklamy, přeprodali má data. Celé je to postavené na tom, že oni díky technologii zefektivní celý trh a taxíky budou jezdit minimálně prázdné. Je to WIN – WIN pro uživatele a inovativní firmy, jasná prohra pak pro stávající neinovativní„lopaty“ za volantem.

Další skvělá věc je, jak UBER dělá marketing. Dělají mu ho sami stávající taxikáři, kteří se bouří a dělají protesty ve všech evropských městech. Je to pak ve všech médiích a tahle negativní reklama funguje skvěle, protože zákazníka nezajímá, že klasický taxikář nemá co jíst, ale hodnota služby pro něj. Tenhle boj nemůžou vyhrát, i když taxikářská lobby je velmi silná a třeba v Bruselu UBER skutečně zakázali.

Stejně tak Evropská komise chce zakázat monopol Googlu ve vyhledávání, úplný nesmysl, ale to je zase na jiné téma. Technologie nikdo nikdy nezakáže, tady rozhodují pouze a pouze uživatelé, kteří je budou či nebudou používat.

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*